reklama

"Tomáš, urobíme si čaj"

“Ahoj Tomáš, dáš si čaj?” Tomáš, ak práve niečo dôležité nerieši – nejaký výlet, ktorý sa má uskutočniť o tri dni…a či nebude vtedy pršať, a či sa pôjde za každého počasia, a či bude sedieť vpredu v aute, a či sa po ceste zastavia aj u tety Janky ako minule…- odpovedá “áno.”Tak začíname naše ráno. Prípravou čaju a rozhovormi. Máme svoj rituál, čo Tomášovi poskytuje istotu a pomáha mu naladiť sa na úspešné prežitie svojho autistického dňa v úplne neautistickom prostredí.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (10)

Príprava čaju – pre nás triviálna záležitosť, pre Tomáša dosť zložitá, neprehľadná činnosť.
Úplne na začiatku som to skúsila bez návodu:

“Ideme si uvariť čaj.”

”Tomáš, priprav si hrnček.” Tomáš si pripraví hrnček. Čakám. Čaká.

“Tomáš, vyber si čaj.” Tomáš si vyberie čaj. Čakám. Čaká.

A tak, aby sme nečakali večne, ja - či a kedy bude Tomáš samostatnejší (veď sme to už x-krát robili) a Tomáš na moju inštrukciu - urobila som mu návod. Autisti si rýchlejšie zafixujú inštrukcie, ak ich majú vizualizované – nakreslené / napísané.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

S návodom som príliš nešpekulovala, veď čo už je také na varení čaju.

V praxi však návod vykazoval isté medzery.

U nás v práci je to tak, že rýchlovarnú kanvicu máme v inej miestnosti. A tak musí Tomáš prejsť kus cesty s horúcim čajom. Má to ešte o čosi ťažšie, lebo má okrem autizmu aj ľahšiu formu DMO a trochu ťažšie sa mu chodí. Tak som mu čaj cestou späť nosila ja.

A tak som do návodu “prepašovala” vačšiu tácku.

Návod takisto obsahoval zmätočnú (a zbytočnú) formulku: “Skontroluj vodu v kanvici a keď je potrebné, vodu dolej.”

Hej, teraz sa to aj mne javí ako blbosť, ale to som celá ja. Čím komplikovanejšie, tým lepšie. Práca s autistami ma učí robiť veci a vyjadrovať sa jednoduchšie, priamočiarejšie (vďaka !!!!).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Takže Tomáš nevedel skontrolovať či je vody dosť alebo málo, lebo na také veci on vôbec nemá odhad. Stáva sa totiž, že v kanvici už voda je (chyba organizácie – má sa vylievať!) a on bez rozmýšľania dolieva a naopak, minule kanvicu zapol takmer bez vody.

Takže formulka teraz znie “Nalej vodu do kanvice - po čiarku.”

V závere návodu na Tomáša striehne vyhodenie vylúhovaného čajového sáčku do koša. Ďalšia prezložitá záležitosť. Keďže zo sáčku kvapká, bod č. 10 znel:

“Vyber sáčok z hrnčeka na tácku a vyhoď do koša.”

Autisti všetko chápu doslovne a striktne návody dodržiavajú (na rozdiel odo mňa).

Tomáš si prečítal bod 10, usmial sa a spýtal sa: “To mám ten sáčok vyhodiť aj s táckou?”

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dobre že sa opýtal. Zasmiali sme sa spolu. Tomáš “urobil” vtip. Vďaka desiatemu bodu v návode. Super. Keď som sa ho spýtala, či by naozaj vyhodil aj tácku, povedal, že asi nie.

Okrem zabezpečenia podmienok je dôležitá aj dôvera. Dôvera, že to zvládne, že to VŠETKO zvládne SÁM. Aj keď to robí inak ako väčšina, aj keď mu to trvá dlhšie.
Aj keď sa nám zdá, že štvrtinu vyleje. Aj keď sa pritom môže obliať. Človek sa zdokonaľuje len tým, že prekonáva chyby (na ktoré má právo každý).

Prvýkrát vylial asi polovicu, keď si čaj niesol na svoj stolík. Keď si druhýkrát pripravoval čaj, vylial dosť vody mimo hrnčeka. Nesústredil sa. A možno si ani neveril. Možno si myslel, že sa mu to nepodarí. No a čo, nestalo sa prvýkrát v živote, že mu niečo nejde. A konieckoncov, je to pohodlné, čaj mu prinesie Lucia.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Lucia vydržala a čaj nepriniesla. Asi na štvrtýkrát Tomáš vylial len trochu čaju a dnes už nevylial vôbec. Ani včera, ani predvčerom. “Chcel by som, aby bolo čo najmenej vecí s ktorými potrebujem pomoc,” povedal Tomáš, keď som sa ho pýtala čo by chcel robiť v budúcnosti, ale o tom inokedy.

Lucia Gállová

Lucia Gállová

Bloger 
  • Počet článkov:  48
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Mám rada rôzne zvláštne, iné, naoko nedokonalé veci a bytosti. Sú pre mňa nevyčerpateľným zdrojom inšpiráce a energie.Snažím sa žiť v harmónii s nimi. Neubližovať nikomu/ničomu živému/neživému. Žiť, baviť sa, vzdelávať sa, jesť a realizovať sa tak, aby to nebolo na úkor žiadnej bytosti.www.veganstvo.sk Zoznam autorových rubrík:  Životné prostredieCestovanienávštevydetské domovynezaradenéPráca, ktorú mám radaNetradičné receptySvet autistov

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu